Les over de 35e en de 36e Pauri van de Japji. Les is op donderdag 10 juli en maandag 14 Juli. Spirituele ontwikkeling, Kosmisch bewustzijn, Genade, Waarheid, Oneindigheid.
Pauri 35e en 36e Japji
35e Pauri
Dharm khand kaa eho dharam.
Dit (zoals boven geschreven staat) is rechtvaardig leven binnen het domein van Dharma.
Ghyaan khand kaa akho karam.
En nu spreken we van het domein van spirituele wijsheid.
Kété pawan pannie wasantar kété kaan mahés.
(Binnen dit domein van spirituele wijsheid zijn er) Zoveel winden, wateren en vuren; zoveel Krishna’s en Shiva’s (die niet Zijn plaats kunnen innemen, omdat zij op zichzelf – zonder Zijn Genade, onbelangrijk zijn).
Kété barmé gharhat gharhieh roep rang ké wés.
Zoveel Brahmanen, dragen vormen van grootse schoonheid en zijn versierd en gekleed in vele kleuren.
Ketia karam bhumie, mér kété, kété dhoe updés.
Zoveel werelden en landen om karma uit te werken. Zoveel lessen die geleerd moeten worden!
Kété ind tjand soer kété, kété mandal dés.
Zoveel Indra’s, zoveel manen en zonnen, zoveel werelden en landen.
Kété sidh budh naath kété, kété dewie wés.
Zoveel Siddha’s en Buddha’s, zoveel Yogi meesters. Zoveel godinnen van verschillende aard.
Kété déw danaw mun kété, kété ratan semund.
Zoveel halfgoden en demonen, zoveel stille sages. Zoveel oceanen van juwelen.
Ketia khanni ketia bannie kété paat narind.
Zoveel levenswijzen, zoveel talen. Zoveel dynastieën van heersers.
Ketia surti, sewak kété Nanak ant na ant. ||35||
Zoveel intuïtieve mensen, zoveel onbaatzuchtige dienaren. O Nanak, Zijn grens heeft geen grens!
Verklaring Pauri 35:
Binnen het gebied van “Giaan khand” (spiritueel bewustzijn) bereikt de spirituele kennis van de gelovigen zijn piek en hoort hij mystieke, hemelse muziek in zich. Hij wordt zich ervan bewust dat er vele vormen zijn die geschapen zijn door God in zijn schepping, maar zij kunnen niet zelf Zijn plek innemen, omdat zij op zichzelf onbelangrijk zijn. Binnen dit gebied wordt men zich bewust van de oneindigheid van God’s schepping.
Pauri 36
Ghyaan khand meh ghyaan partjand.
innen het gebied van de wijsheid, heerst alleen de spirituele wijsheid.
Tithè naad benod kod anand.
De geluidsstroom van de Naad (hemelse muziek) vibreert daar tussen de geluiden en het uitzicht van de (geluk)zaligheid/het paradijs.
Saram khand kie bannie rooep.
Binnen het domein van de nederigheid, is het Woord (Simran) Schoonheid.
Thitè gharat ghariaèh bohat anoep.
Vormen van onvergelijkbare schoonheid worden hier gedragen.
Ta kiea ghala kathiea na djaheh.
Deze zaken kunnen niet beschreven worden.
Djé ko kehè pitjèhe pasjtaheh.
Degene die hierover probeert te spreken, zal zijn poging berouwen.
Thitè khadè surat mat man budh.
Het intuïtieve bewustzijn, intellect en bewustwording van de geest worden hier vormgegeven.
Thitè khadè sura sidha ki sudh
Het bewustzijn van de spirituele strijders en de Siddha’s, de wezens van spirituele perfectie, worden hier vormgegeven.
Verklaring pauri 36:
“Saram Khand” is het domein van harde arbeid in het aanbidden en in het herstructureren van de prachtige geest door goddelijke deugden en nederigheid aan te nemen. De schoonheid van de geest en ziel die in dit domein gevormd worden, is onvergelijkbaar en tart elke beschrijving. Binnen dit domein wordt het bewustzijn, wijsheid, geest en intellect van de gelovige geherstructureerd en geperfectioneerd. Ook worden zijn spirituele visie en mystieke krachten geperfectioneerd.
Japji Pauri 35 en 36 kunnen goed samen in één les worden verwerkt. Pauri 35 richt zich op kosmisch bewustzijn en de hemelse klankstroom, terwijl Pauri 36 de ondoorgrondelijkheid van de Schepping en de noodzaak van overgave benadrukt. Samen vormen ze een krachtig thema rond innerlijke stilte, luisteren naar de Shabad (klank) en het vertrouwen in het mysterie van het leven.
Overzicht van de inhoudelijke thema’s:
Pauri 35 De hemelse rijken & kosmische ordening
- Beschrijft de subtiliteit en gelaagdheid van de schepping.
- Introduceert hemelse “poorten” waar zielen en spirituele wezens de Naam aanbidden.
- Belicht het mysterie van de Schepping, de kosmische wetmatigheid (Hukam) en de inwerking van Shabad (het Woord).
- Er wordt gesproken over de “Akash Bani” – de hemelse klankstroom.
Thema’s: kosmisch bewustzijn, diepe contemplatie, shuniya, verbinding met het oneindige, innerlijke stilte waarin de goddelijke klank gehoord wordt.
Pauri 36 Het ongrijpbare mysterie van de Schepping
- Gaat verder op het mysterie van hoe de schepping functioneert.
- Benadrukt dat de Schepper onbeschrijfelijk en ondoorgrondelijk is.
- Legt de nadruk op nederigheid, aanvaarding en het falen van het intellect om de Oneindige te vatten.
Thema’s: overgave, verwondering, nederigheid, transcendentie van het verstand, spiritueel vertrouwen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!