Wat doet Angst

Laat je hart jouw gids zijn, grenzeloos, zonder beperkingen en vrij van angst.

Angst is een emotie die je helpt om te reageren wanneer er gevaar dreigt. Je lichaam komt in een staat van paraatheid. Je hart gaat sneller kloppen, je bloeddruk gaat omhoog, je spieren spannen zich aan, je transpireert en je ademhaling versnelt. Plotselinge en hevige angst, noemen we paniek. Meestal is een gevoel van angst of paniek van korte duur. Het is in principe een normale reactie op een lastige situatie. Het maakt je extra alert en bereidt je zo voor op een mogelijk gevaarlijke situatie.

Als we het over angst hebben, is het belangrijk om onderscheid te maken tussen twee verschillende soorten angst.

Fear: deze angst is een directe angst, waarbij de “vecht of vlucht” respons geactiveerd wordt. Heel kort samengevat gaat het hier over de overweldigende angst die je voelt als iemand je laat schrikken of wanneer je in een levensbedreigende situatie bent. Je hart gaat sneller kloppen, je krijgt een droge mond en je spieren spannen zich aan. Je lichaam maakt zich letterlijk klaar om te vluchten of te vechten.

Anxiety: deze angst is veel subtieler aanwezig. Deze soort angst is niet gericht op een direct waarneembare situatie, maar concentreert zich op iets in de toekomst. Mensen kunnen bijvoorbeeld angstig zijn voor hun financiële toekomst, de toekomst van hun kinderen of zelfs de toekomst van de wereld zoals we die kennen.

Deze vorm van angst manifesteert zich niet als een volledige vecht of vlucht respons, maar eerder in een soort voortdurende waakzaamheid. Iemand die last heeft van deze soort angst kan zich bijvoorbeeld slecht concentreren, heeft last van slapeloosheid en een voortdurend gespannen gevoel.

Wanneer de angst groot is, onnodig lang aanhoudt en last geeft in het dagelijks leven dan is er sprake van een angststoornis. Een angststoornis begint vaak na een ingrijpende gebeurtenis.

Mensen met een fobie hebben last van een fear voor hele specifieke situaties. In contact met spinnen, auto’s, kleine ruimten etc. bekruipt hen de “vecht of vlucht” respons. Dit is vervelend omdat de situaties vaak eigenlijk helemaal niet zo bedreigend zijn. De angst is met andere woorden overdreven.

Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis hebben meer last van anxiety. Ze maken zich zorgen dat ze ziek worden, doodgaan, dat hun iets ergs gaat overkomen of dat ze een slecht mens zijn. Hun grootste probleem is vaak een aanhoudend gepieker waar ze zich maar slecht aan kunnen onttrekken.

PTSS Vaak gaat het dan over steeds terugkerende herinneringen aan de traumatische ervaring. Je zou dus kunnen zeggen dat het een fobie is voor de traumatische herinnering. Omdat mensen zich vaak zorgen gaan maken over de terugkerende herinneringen, kunnen ze ook anxiety-achtige klachten ontwikkelen.

Een paniekstoornis kan ontstaan wanneer iemand een paniekaanval krijgt. Die paniekaanval kan optreden wanneer men onder stress staat of wanneer men een lichamelijk ongemak heeft. De paniekaanval is op zich volstrekt onschuldig, maar als je niet precies weet wat het is, kan het behoorlijk beangstigend zijn. Ook hier kunnen mensen anxiety-achtige klachten ontwikkelen omdat ze zich zorgen maken over het terugkeren van de paniekaanvallen.

Je zou kunnen zeggen dat angstproblematiek niet bestaat uit de angst zelf. Immers, angst is een onschuldige emotie die geen enkele kwaad kan. Het wordt pas problematisch als mensen de angst proberen te vermijden. Die vermijding kan op verschillende manieren vorm krijgen.

Mensen met een paniekstoornis ontwikkelen bijvoorbeeld vaak een “agorafobie”. Dat betekent letterlijk “pleinvrees”. Die vrees ontstaat doordat mensen zo bang zijn om een paniekaanval te krijgen, dat ze elke openbare situatie uit de weg gaan.

Mensen met een gegeneraliseerde angststoornis proberen hun angst vaak te controleren door te gaan piekeren. In de praktijk resulteert dit echter alleen maar in meer angst. Toch is het voor hen heel angstig om het piekeren achterwege te laten. Het gevoel van angst voelt voor hen zo bedreigend, dat ze er alles aan doen om er aan voorbij te gaan.

Hoe meer je de angst onder controle wil houden, hoe meer je je lichaam uitput. Hoe meer je lichaam uitgeput raakt, hoe meer vat de angst krijgt.

Angst is een hele handig emotie. Er bestaan mensen zonder angst, maar die leven over het algemeen een stuk minder lang dan mensen met angst. Simpelweg omdat het gevoel van angst ons behoedt voor allerlei vervelende situaties.

Alles wat je in je leven vermengt met angst wordt onwaar. Waarheid kent geen angst. Als je eerlijk bent in jezelf en tegen jezelf zal er geen angst zijn. Als je je Mind niet confronteert met je realiteit ben je blind.

Angst maakt je tijdelijk blind, doof en onintelligent. Het snijdt je af van je realiteit, creativiteit en je leeft in een droomwereld gebaseerd op angst.

Kundalini Yoga biedt technieken om je voorbij je angst te brengen.

De mind moet je dienen, daar gebruik je ook de negatieve en positieve mind voor. Om daarna neutrale mind te gebruiken voor de afweging.

Angsten overwinnen door Yoga houdingen.

Naast de ademhalingsoefeningen, zijn Yoga houdingen erg belangrijk bij angsten overwinnen.

Yoga zorgt er namelijk voor dat de spanning uit je lichaam gewerkt wordt. Na deze inspanning ben je dan beter in staat om te ontspannen.

Focus op de ademhaling in de Yoga zorgt er daarbij ook voor dat er in je hoofd geen plaats meer is voor rond razende en afleidende gedachten of angsten. Hierdoor creëer je ook mentaal meer rust en ontspanning.

Meditatie: Angsten ontstaan door gedachten. Rond razende gedachten in je hoofd waar je het idee over hebt dat je er soms geen controle op uit kunt oefenen. Ze zijn er gewoon. En ze kunnen je gek maken. Ze kunnen je van alles wijs maken. Ze kunnen je bang en angstig maken. Maar hoe kun je er dan voor zorgen dat je je angsten kunt overwinnen? Dit leer je door middel van meditatie en dagelijks te mediteren. Het beste als je wakker wordt en nog aan weinig prikkels bent blootgesteld.

En als je merkt dat je veel last hebt van angstaanvallen, ga dan vooral eens mediteren om de controle terug te vinden op je gedachten. Je focus te verplaatsen. En daardoor meer ruimte in je hoofd te krijgen.

Angst nestelt zich onderin je lichaam, bij je nieren en je lever.
De nieren zijn de zetel voor angst en onveiligheid, zij worden door deze emoties vaak onder druk gezet, het is fundamenteel voor een gezonde nier werking om op zoek te gaan naar innerlijk vertrouwen, vertrouwen in het leven, het loslaten van je innerlijke onzekerheden en angsten.

Deze week doen we een Kriya Relax en Relais Fear

Vooraf een meditatie om een angstige situatie in het verleden te onderzoeken Replay & Rolplay

De muziek kan je vinden op Spotify, behalve de Jaap Sahib van Prof. Satnam Singh Sethi. Die kan je hier vinden op YouTube.

Ik ga je in dit artikel niet vertellen dat je door middel van Yoga angsten overwinnen zo gepiept is. Of dat Yoga het wondermiddel tegen angstaanvallen. Ik raad je zeker aan om bij angstaanvallen contact op te nemen met een arts.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.